Objednávky s doručením do Vianoc prijímame do 15.12.2021.

[přeskočit k obsahu]

Čo na kŕčové žily? Vitamín C, polohovací stôl a pohyb


Riziko ochorenia kŕčovými žilami znížite relatívne jednoduchou úpravou životosprávy. Prečítajte si, ako postupovať - ​​a prečo sa kŕčové žily neoplatí podceňovať.

Čo sú kŕčové žily?

Označujeme tak ochorenie, pri ktorom dochádza k vytlačeniu žíl na dolných končatinách. Jedná sa o jednu z najrozšírenejších civilizačných chorôb - podľa odhadov trpí kŕčovými žilami asi 85 % ľudí.

Medzi hlavné rizikové faktory, ktoré sa na vzniku kŕčových žíl podieľajú, patrí:

  • genetické predpoklady (sklon ku kŕčovým žilám sa často dedí),
  • pohlavie (častejšie sa vyskytujú u žien),
  • vyšší vek (čím starší človek, tým väčšie riziko výskytu kŕčových žíl),
  • životný štýl (rizikové je fajčenie, obezita a sedavé zamestnanie).

Nadmerné sedenie - v práci, vo verejnej doprave i doma - narúša prirodzený krvný obeh. Nadbytočná krv sa zhromažďuje v dolných končatinách a tlačí na žilové steny. To vedie k ich postupnému rozšíreniu, čo sa prejavuje typickými priehlbinami viditeľnými na pokožke.

Vzniku a redukciu kŕčových žíl vám pomôže predísť predovšetkým obmedzenie sedavého stereotypu v práci. Nezáleží totiž na tom, či ste mimo kancelárie aktívny športovec - ani hodinový beh nedokáže 8 presedených hodín denne dostatočne kompenzovať (pozri ďalej).

Zdravotné dôsledky kŕčových žíl

Kŕčové žily nie sú len kozmetický problém. Ak sa neliečia, postupne sa pridáva napätie, pálenie a bolesti dolných končatín.

V pokročilom štádiu ochorenia dochádza k vzniku ťažko liečiteľných vredov predkolenia. Významne sa tiež zvyšuje riziko žilovej trombózy, ktorá môže viesť až k srdcovému infarktu, mozgovej mŕtvici alebo pľúcnu embóliu.

 Čo na kŕčové žily?

Aby ste boli v boji s kŕčovými žilami úspešní, je potreba potlačiť aspoň niektoré z vyššie spomínaných rizikových faktorov. Medzi účinné prostriedky patrí:

  • Asi netreba hovoriť, že základom zdravého tela je vyvážený, pestrý jedálniček. Mal by sa skladať okrem iného z chudého mäsa, mliečnych výrobkov, vajec (popr. ich veganských alternatív) a veľkého množstva zeleniny a ovocia. Tieto potraviny sú totiž zdrojom kvalitných bielkovín a tukov, obsahujú aj nezanedbateľné množstvo vlákniny, vitamínov a minerálov. Sacharidy sú v nich naopak zastúpené v primeranom množstve.
  • S liečbou a prevenciou kŕčových žíl môže pomôcť vitamín C (kyselina askorbová), ktorý je nevyhnutná pre tvorbu kolagénu a elastínu. Tieto proteíny pomáhajú udržiavať pevnosť a pružnosť ciev. Ako významný antioxidant sa vitamín C podieľa tiež na potlačenie zápalu (a teda i bolesti).

Odporúčaná denná dávka vitamínu C je 75 až 110 mg, pri opuchu nôh a problémoch s kŕčovými žilami až 250 mg. Medzi významné zdroje "céčka" patria:

  • šípky (2 000 mg / 100 g),
  • ružičkový kel (115 mg / 100 g),
  • kivi (90 mg / 100 g),
  • brokolica (90 mg / 100 g).

Obľúbeným prostriedkom na zlepšenie krvného obehu a priechodnosti ciev je extrakt z ginkgo biloby (ginkga dvojlaločného), ktorý tiež potláča tvorbu krvných zrazenín. Výťažok môžete užívať vo forme čajov alebo výživových doplnkov.

Pohyb a využívanie polohovacieho stola

Kŕčovým žilám (a ďalším problémom - pozri článok o škodlivom sedení) zabránite pravidelným pohybom. Stačí sa napr. každých 20 minút pretiahnuť.

Ešte efektívnejšie je striedanie sedavej práce s prácou v stoji pomocou výškovo nastaviteľného stola. Umožňuje zmeniť výšku dosky s pomocou jednoduchého ovládacieho panelu a jednotlivé polohy uložiť do pamäťovej jednotky.

Na e-shope Liftor ponúkame dva typy polohovacích stolov: výrobok s 2segmentovými stolovými nohami má výškový rozsah 71 až 121 cm (a nosnosť 70 kg), výrobok s 3segmentovými stolovými nohami ponúka rozsah 58 až 123 cm (nosnosť 120 kg). Detailnejšie rozoberáme rozdiely v článkoch o rozdieloch medzi nohami s 2 a 3 segmentami a v sprievodcovi výberom výškovo nastaviteľného stola.

Pri práci v sede aj v stoji je dôležité dodržiavať zásady ergonómie:

Cirkuláciu krvi podporíte tiež nasledujúcim cvikom:

  • postavte sa vzpriamene s chodidlami rovnobežne pri sebe,
  • zdvihnutím piat preneste pomaly váhu tela na špičky nôh,
  • pomaly preneste svoju váhu späť na päty (zdvihnutím špičiek).

Na prekrvenie chodidiel môžete využiť tiež drevené masážne valčeky, ktoré sa používajú v reflexnej terapii.

Striedavá sprcha a masáže

Po celodennej námahe môžete opuchnutými nohám uľaviť ich striedavým sprchovaním (možno aplikovať aj na celé telo). Najprv končatiny zohrejte teplou vodou o teplote asi 38 °C, následne ich schlaďte studenou sprchou. Ide aj o dobré prípravné cvičenie na otužovanie a posilnenie obranyschopnosti.

Po striedavej sprche odporúčame nohy premasírovať. K masáži využite rastlinné oleje (slnečnicový, mandľový, extrakt z pšeničných klíčkov) s max. 3 až 5 kvapkami esenciálnych olejov (napr. výťažok z citróna, harmančeka alebo levandule). Dôkladnou masážou podporíte krvný obeh a prekrvenie končatín.

Zhrnutie článku:

  • Kŕčové žily postihujú až 85 % populácie. Vedľa genetickej záťaže sú hlavnými rizikovými faktormi obezita, sedavý spôsob života a vyšší vek.
  • Vitamín C pomáha zachovať pružnosť ciev dolných končatín. Odporúčaná denná dávka je 75 až 250 mg.
  • Výbornou prevenciou proti kŕčovým žilám je pravidelný pohyb, popr. zmena pracovnej pozície. Tej ľahko dosiahnete s polohovacími stolmi.
  • S opuchnutými dolnými končatinami vám pomôže striedavá sprcha, popr. masáž.

Potrebujete poradiť s výberom?

info@liftor.sk

+420 739 556 148

Stoly
Galéria
Referencie
FAQ
Kontakt
Zostaviť stôl
Blog

© 2021 Liftor s.r.o.

provozovna: Republikánská 1179/47 312 00 Plzeň 4-Lobzy
sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň

IČ: 08632197

Sledujte nás

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.