[přeskočit k obsahu]

Dištančná výuka a polohovacie stoly


Už viac ako rok sa žiaci a študenti učia na diaľku, cez tablet alebo počítač. Z provizórneho riešenia sa stal nový štandard a možno očakávať, že aj napriek otvoreniu škôl sa deti k domácej výučbe ešte niekoľkokrát vrátia. Ako prispôsobiť podmienky dištančného vzdelávania tak, aby ich zdravie netrpelo?

Výučba v domácich podmienkach je pre deti náročnejšie ako v škole. Musia sa totiž vyrovnať s:

  • rušivými elementmi (ďalšie deti, zvieratá, televízia, a i.),
  • ovládaním zložitých technológií (a často aj s kvalitou pripojenia),
  • nevyhovujúcim domácim nábytkom.

 

Najmä posledný bod si svoju daň nevyberá len na schopnosti sústrediť sa, ale aj na zdraví. Písacie stoly a stoličky v školách podliehajú prísnym normám, v ktorých sa kladie dôraz predovšetkým na ergonómiu.

Školský deň má tiež pevne daný poriadok. Výuka sa v pravidelných blokoch strieda s prestávkami pre uvoľnenie telesného aparátu, u mladších detí býva učenie navyše poprekladané interaktívnymi hrami. To všetko pomáha predchádzať škodlivým následkom nadmerného sedenie. Napriek tomu aj školy experimentujú s výučbou postojačky (viď. ďalej).

Väčšina domácností však na tento štýl výučby nie je prispôsobená. Stoličky a stoly, ktoré naše deti využívajú, nie sú často pre dlhé učenie vhodné, napr. už len preto, že ide o lacnejšie kúsky s obmedzenými možnosťami prispôsobenia. Mnoho žiakov navyše trávi časť výučby trebárs na gauči alebo dokonca v posteli.

Výučba posediačky ohrozuje zdravie

V roku 2016 vyšiel vo vedeckom periodiku Sports Medicine prehľad o 13 vedeckých experimentoch, ktoré skúmali dopad výučby postojačky na zdravie a sústredenie žiakov. Vo väčšine hodnotených štúdií si deti mohli vybrať medzi výučbou v sede a v stoji. Využité boli ako statické dosky pre prácu postojačky, tak polohovacie stoly.

Z výsledkov vyplynulo, že ak deti mali možnosť výberu, trávili časť výučby postojačky (čo sa okrem iného, spájalo aj s vyšším energetickým výdajom). Podľa subjektívneho dojmu učiteľov, ktorí sa experimentov zúčastnili, sa žiaci pri výučbe postojačky tiež lepšie sústredili.

To napokon korešponduje s výsledkami iného výskumu (Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention), podľa ktorého vedie práca postojačky k 45% zvýšeniu produktivity. Podľa štúdie z roku 2014 (The effect of stand-biased desks on academic engagement: an Exploratory study) sa zase deti pri práci postojačky zvládnu na preberanú látku koncentrovať dlhšie ako ich spolužiaci usadení v laviciach.

Výučba s využitím polohovacích stolov môže byť jeden zo spôsobov, ako bojovať proti detskej nadváhe a obezite, ktorými v Česku - podľa Svetovej zdravotníckej organizácie - trpí v súčte viac ako tretina detí. Podľa spomínaného prehľadu strávia žiaci v škole až 70 % času sedením a tento stereotyp si často prenášajú do dospelosti. Tieto návyky je veľmi ťažké odstrániť a v konečnom dôsledku môžu významne znižovať budúcu kvalitu života.

Polohovacie stoly môžu zároveň pomôcť žiakom s ADHD k lepšiemu chápaniu učiva. Pri výučbe postojačky totiž môžu ľahšie prevádzkovať rôzne mikrohyby, ktoré im napomáhajú k sústredeniu.

Investícia do kvalitného stola je nevyhnutnosťou

Je preto dôležité zvážiť, či podobným následkom chceme vystaviť aj naše deti. Nespornou výhodou polohovacieho stola je fakt, že "rastie" spolu s potomkom. Možno ho prispôsobiť výške dieťaťa pri státí i sede a dodržiavať tak zásady správneho sedenia. Navyše nie je potrebné každých niekoľko rokov zhotovovať nový stôl s odlišnou výškou dosky.

Pri výbere výškovo nastaviteľného stola vezmite do úvahy predovšetkým:

  • výšku dieťaťa (malo by byť vysoké aspoň 130 cm, aby na dosku v najnižšej polohe pohodlne dosiahlo),
  • či je v detskej izbe dostatok osvetlenia (možno kompenzovať tzv. flicker-free lampou, ktorú je možné k stolu dokúpiť),
  • stabilitu stola (aby nedošlo k jeho prevráteniu - kvalitné polohovacie stoly stoja na pevných nohách),
  • rozsah pracovnej plochy (pri stoloch Liftor môže byť až 220 × 100 cm),
  • možnosť ukladania jednotlivých polôh do pamäťovej jednotky,
  • bezpečnosť segmentov nôh pri zmene polohy (pozri 2segmentové vs. 3segmentové nohy pri polohovacom stole: ktoré vybrať?).

Bližšie informácie ďalej zistíte v sprievodcovi výberom výškovo nastaviteľného stola a v článku o príslušenstve k polohovacím stolom.

 

Zhrnutie článku:

  • Dlhodobá dištančná výuka nie je vyhovujúca kvôli nábytku, ktorý nie je možné ľahko upraviť - predovšetkým stolu a stoličke.
  • Z výsledkov množstva výskumov vyplynulo, že výučba postojačky pomáha žiakom k lepšiemu sústredeniu a upevneniu pohybových návykov.
  • Pri výbere polohovacieho stola je dôležitý jeho výškový rozsah, stabilita a bezpečnosť.

Potrebujete poradiť s výberom?

info@liftor.sk

+420 739 556 148

Stoly
Galéria
Referencie
FAQ
Kontakt
Zostaviť stôl
Blog

© 2021 Liftor s.r.o.

provozovna: Republikánská 1179/47 312 00 Plzeň 4-Lobzy
sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň

IČ: 08632197

Sledujte nás

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.