[přeskočit k obsahu]

Sprievodca príslušenstvom k polohovaciemu stolu


K výškovo nastaviteľným stolom si môžete zaobstarať celú radu doplnkov, ktoré podporia ergonómiu vášho pracoviska. Aké príslušenstvo zvoliť a v čom konkrétne vám pomôže?

Nevhodné pracovné podmienky a dlhodobo zlá pozícia tela sú jednou z hlavných príčin chronických zdravotných problémov, ktoré vás môžu priviesť až do invalidného dôchodku (viď článok o škodlivom sedení).

Prevenciou je mimo iné, pohyb a častá zmena polohy, ktorú umožňujú práve polohovacie stoly. Ergonómiu svojho pracoviska (a svoje vlastné zdravie) môžete ďalej zlepšiť pomocou týchto prvkov:

Držiak na monitor

Slúži na primontovanie obrazovky a jej nastavenie na takú výšku a sklon, aby nedochádzalo k preťažovaniu krčnej chrbtice. To môže viesť k sérii zdravotných následkov, okrem iného k dlhodobým bolestiam hlavy a šije.

"Pri práci by horná hrana monitora mala byť v úrovni očí, aby pohľad smeroval skôr mierne nadol. Hlava by nemala byť v záklone," tvrdí skúsená fyzioterapeutka Veronika Křístková. "Dôležité sú tiež pravidelné pauzy, aby si zrak odpočinul. Po dvadsiatich minútach prácu prerušte a zamerajte svoj pohľad na niečo iné, ideálne do diaľky či na vzdialený objekt. Ešte lepšie je, ak počas tejto pauzy zmeníte pracovnú polohu a prejdete sa, napríklad do kuchynky a späť. "

Na čo sa zamerať?

Držiak musí mať vhodný mechanizmus na uchytenie vášho monitora. Prevažná väčšina obrazoviek je vybavená úchytom typu VESA 75 × 75 mm, popr. VESA 100 × 100 mm (špecifikáciu nájdete v návode k svojmu monitoru).

Dôležitý je tiež dostatočný horizontálny rozsah držiaku (ideálne v rozmedzí -90° až + 15°). Niektorí výrobcovia ponúkajú k polohovacím stolom držiaky pre dva monitory, čo je ideálne napríklad pre vývojárov či dizajnérov.

Držiaky na monitor k stolom Liftor majú nosnosť až 9 kg a prichytíte k nim obrazovky s uhlopriečkou do 27 palcov

Stolná lampa

Stolná lampa bráni preťažovaniu zraku pri práci za sťažených svetelných podmienok a v noci. Pre náležitú úroveň pracovnej hygieny musí byť vybavená zdrojom svetla, ktoré nebliká (tzv. flicker-free žiarivky). Blikanie namáha zrenice, narušuje sústredenie a vedie k rýchlej únave a bolestiam hlavy. Dôležitá je tiež dostatočne nízka teplotná chromatickosť (farebná teplota svetla). Hodnota tejto veličiny udáva farbu, ktorú zdroj svetla vydáva; pohybuje sa v rozmedzí cca 1 800 (tmavo červené svetlo) až 8 000 K (ostré denné svetlo).

Na čo sa zamerať?

Pre prácu vo večerných hodinách vyberte lampu so žiarivkou s farebnou teplotou do 3 000 K. Nad touto hodnotou blokuje farba svetla vylučovanie spánkového hormónu melanínu a narušuje spánkový režim. Počas dňa sa hodí svetlo s teplotnou chromatickosťou 5 000 K, ktoré vašu produktivitu povzbudí.

Výhodné tiež je, ak dodávateľ ponúka možnosť prepojenia lampy priamo s polohovacím stolom (vyhnete sa hľadanie zásuvky navyše).

U našej flicker-free lampy si nastavíte farbu svetla v rozmedzí 2 500 až 5 000 K (oranžová až jasne žltá)

Držiak na stolný počítač

Držiak na stolný počítač vám uvoľní miesto na pracovnej doske a dovolí vám u periférií (myš, klávesnica) použiť kratšie káble. Držiak môže byť zospodu primontovaný k doske stola, alebo napr. môže stáť vedľa stola na kolieskach.

Na čo sa zamerať?

Dôležité je, aby držiak bol dostatočne robustný (ideálne je pevný kovový rám) a ponúkal dostatok priestoru pre váš počítač.

Podložka na státie a ďalšie doplnky

S únavou a nepríjemnými pocitmi pri dlhom státí na tvrdej podlahe vám pomôže podložka z pamäťovej peny (polyuretánu), ktorá by mala dopĺňať kvalitné pracovné topánky (pozri ďalej).

Na čo sa zamerať?

Vyberte podložku, ktorá:

  • má protišmykový povrch,
  • na okrajoch neprečnieva (hrozí riziko zakopnutia a pádu),
  • je odolná proti chemickým prípravkom (aby ju bolo možné čistiť) a proti mechanickému namáhaniu.

Obľúbeným doplnkom polohovacích stolov je cabel management - trubice z kovu či plastu, do ktorej zavediete káble od počítača, monitora, reproduktora a ďalších zariadení. Okolie stola lepšie vyzerá a nehrozí, že o zatúlaný kábel zakopnete.

Kancelárska stolička

Alfou a omegou používania výškovo nastaviteľných stolov je pravidelná zmena polohy tela. Na kvalitu sedenia mnohí z nás zabúdajú, následky zlého sedu pritom práca postojačky kompenzuje iba čiastočne.

Pri výbere kancelárskej stoličky sa zamerajte na produkty, ktoré ponúkajú možnosť nastavenia jednotlivých prvkov (operadla, bedrový a hlavové opierky, podsedáku, opierok rúk a výšky kresla). Ideálne je tzv. asynchrónna mechanika. Umožňuje meniť sklon a výšku operadla aj hĺbku a výšku sedadla nezávisle na sebe. Stoličku tak prispôsobíte na mieru svojmu telu.

Nezabudnite na dostatočnú nosnosť stoličky. Ako materiál stoličky odporúčame priedušnú tkaninu, ktorú oceníte najmä v lete.

Kvalitné pracovné topánky

"Kvalitné pracovné topánky umožnia vašim nohám správne fungovať a predchádzať tak ďalším zdravotným problémom," tvrdí Veronika Křístková, podľa ktorej by obuv mala spĺňať tieto podmienky:

  • rešpektuje tvar vašej nohy a poskytuje dostatok miesta (obzvlášť v oblasti prstov),
  • podrážka je ohybná do všetkých smerov,
  • ich hmotnosť je čo najmenšia,
  • nemá podpätok (ak také topánky potrebujete, voľte čo najmenší a najširší podpätok),
  • je vyrobená z prírodného, ​​vzdušného materiálu.

Kvalitný monitor

Vysoká farebná teplota nie je problém len u lámp, ale aj pri obrazovkách. Inštaláciou vhodného softvéru farebnou chromatickosť monitora znížite. Medzi najobľúbenejšie bezplatné aplikácie patria:

  • Night Lighter (v češtine aplikácia Nočné osvetlenie; natívny program operačného systému Windows 10),
  • f.lux (automaticky určí vašu zemepisnú polohu a následne podľa stmievania upravuje farbu obrazovky),
  • RedShift,
  • Iris Mini.

 Zhrnutie článku

  • Príslušenstvo k polohovacím stolom podporuje zdravé návyky a bráni rozvoju chronických bolestí chrbta a ďalších problémov.
  • Držiak na monitor musí mať taký rozsah, aby ste hlavu nezakláňali.
  • Svetlo lampy nesmie blikať a pri práci večer by jeho farebná teplota nemala prekročiť 3 000 K.
  • Kancelárska stolička by mala mať čo najviac nastaviteľných súčiastok pre prispôsobenie vášmu telu.
  • Kvalitné pracovné topánky sú dôležitou prevenciou proti rozvoju zdravotných problémov.

Potrebujete poradiť s výberom?

info@liftor.sk

+420 739 556 148

Stoly
Galéria
Referencie
FAQ
Kontakt
Zostaviť stôl
Blog

© 2021 Liftor s.r.o.

provozovna: Republikánská 1179/47 312 00 Plzeň 4-Lobzy
sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň

IČ: 08632197

Sledujte nás

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.