30% zľava na vybrané polohovateľné stoly a ergonomické stoličky | Predlžujeme len do 18. júna alebo do vypredania zásob

Aj práca v stoji má svoje riziká. Ako ich obmedziť?

Riziká spojené s dlhodobým sedením už všetci poznáme – vysoký kvný tlak, obezita, riziko diabetu a mnoho ďalších. O benefitoch státia pri práci sme tiež aspoň čítali alebo počuli. Pokročilejší z nás ho aj praktizujú ako zdravší variant pozície tela pri práci. Ale aj dlhodobé státie pri kancelárskej práci má svoje limity a skryté riziká.


Stáť alebo sedieť?

Státie pri práci má v porovnaní so sedením mnohé výhody. Napríklad spálite o trochu viac kalórií. Zároveň sa však skôr unavíte. Mozog a kreativita vraj postojačky fungujú lepšie a myšlienky sa tvoria voľnejšie, než keď ste pohodlne usadení na ergonomickej stoličke. Jednoduchšie sa vám udrží aj ten správny telesný postoj. Pri sedení je omnoho jednoduchšie a lákavejšie sa rôzne vykláňať do strán, prehadzovať nohy cez seba, vytáčať bedrá do boku, príliš sa v nich prehýbať a tak ďalej. A toto všetko má zlý vplyv na naše celkové držanie tela a často spôsobuje chronické problémy s pohybovým aparátom. 

V stoji sa lepšie drží správny postoj, svaly sú aktívne

Pri státi je o čosi jednoduchšie udržať sa v zdravom postoji. Stôl by ste mali mať približne vo výške lakťov ohnutých do pravého uhla a monitor vo výške očí. Stáť by ste mali rovnomerne na oboch chodidlách, nezaťažovať jednu nohu viac než druhú. Kolená by mali byť ľahko povolené, nikdy nie úplne napnuté. Brucho spevnené, aby sa nepreťažoval chrbát.  Ramená smerujte od uší a lopatky nadol a do strán. Panva má byť priamo pod trupom, nemali by ste ju vyklápať do strán ani dozadu. V opačnom prípade totiž preťažujete bedrá, respektíve bedrové kĺby.

A je to. Stojíte správne. Chce to cvik, zo začiatku to môže byť nepríjemné, ale opakovaný tréning prinesie ovocie. 

Desať hodín státia ani sedenia nie je ideál

Ani státie pri práci ale nie je pre vaše telesné zdravie spásou. Keď budete desať hodín denne stáť alebo sedieť, vždy budete telo jednostranne preťažovať. Sme stvorení na pohyb, to sa nedá oklamať ani dokonalým ergonomickým pracovným prostredím. Kompenzácia v podobe častých prestávok s pretiahnutím ale môže všeličo opraviť. Ak sa vám navyše podarí sedenie a státie pri práci striedať, je to skvelé.

Nepretržité státie preťažuje veľké kĺby aj chrbticu

Pri státi zaťažujete svaly staticky a kvôli nedostatku pohybu sa tiež zhoršuje prúdenie krvi. Následkom toho sú najčastejšie opuchnuté nohy, brnenie v nohách a bolesti chodidiel. Niekto trpí aj kŕčmi svalov. A po čase si možno všimnete vystupujúce kŕčové žily. A v tom najhoršom prípade sa môžete dočkať aj trombózy.

Pri statickom zaťažení tela trpí aj chrbtica, veľké kĺby (ramená, bedrá, kolená) a chodidlá. Ak nie je váš pracovný priestor ergonomicky správne nastavený a nevidíte dobre na monitor, predsúvate hlavu nezdravo dopredu a neprirodzene sa prehýbate v bedrách. Jednoducho sa hrbíte, pretože potrebujete dobre vidieť. Z takejto polohy si však odnášate problémy s krčnou chrbticou, zbytočne namáhané ramená, chronické bolesti chrbta a pri dlhodobo neriešených problémoch môže prísť až k vyskočeniu platničky. Tento strašiak sa už väčšinou rieši operačne.

Práca v dlhodobom stoji má často za následok aj ploché nohy alebo zníženú nožnú klenbu a tieto defekty sa potom prepisujú do celkového držania tela. Tomu ale môžete jednoducho predísť tým, že si zaobstaráte penovú podložku s masážnymi výstupmi a budete stáť naboso. 

Ako na správne státie pri práci

Ak chcete ostať v dobrej kondícii a vyhnúť sa väčšine vymenovaných komplikácií, musíte na tom aktívne pracovať. Základom je ergonomické vyladenie vášho pracovného priestoru a využitie ďalších pomôcok.

  • Stôl na prácu v stoji musí mať vhodnú výšku práve pre vás. Ako vyzerá váš ideálny postoj, to sme už spomínali vyššie.
  • Používajte zdravotnú obuv. Uľavíte tak preťaženým chodidlám aj kolenám. Ak je to možné, raz za čas si topánky vyzujte a precvičte si prsty. 
  • Robte si prestávky. Prejdite niekoľko krokov a preťahujte sa. Robte to tak často, ako môžete. Nastavte si pripomienku na telefóne na každú hodinu, prípadne si stiahnite aplikáciu, ktorá vás upozorní, že už ste v jednej polohe príliš dlho.
  • Stojte správne. A sústreďte sa na to. Zo začiatku to bude ťažké, pretože svaly nebudú vytrénované. Ale naučíte sa to.
  • Zaobstarajte si ergonomickú penovú podložku na státie. Vaše chodidlá nebudú studené a špeciálny povrch rohože ich bude nútiť k vykonávaniu mikropohybov. Tie následne zabezpečia lepšie prekrvenie a neustálu miniatúrnu svalovú aktivitu, ktorú si ani nevšimnete. Vaše nohy sa neunavia tak rýchlo.
  • Zaobstarajte si polohovací stôl a striedajte státie a sedenie.

Pri využití týchto pomôcok a dodržaní pravidiel na zdravé státie máte veľkú šancu na to, že sa vám väčšina telesných problémov vyhne. A keď k tomu zaradíte hodinku chôdze do denného rozvrhu, vaše telo sa vám poďakuje.

Zdroj fotografií: Liftor.cz a Canva.com

Mgr. Martina Plátová

Mgr. Martina Plátová
Mgr. Martina Plátová

Číta. Píše. Číta o písaní, píše o čítaní. Ale aj o iných veciach. Ukulele trénuje jej trpezlivosť a vytrvalosť. Joga pomáha pochopiť, že je dobré rešpektovať potreby tela. Ako žiť v civilizovanom svete a obmedziť vplyv nezdravých civilizačných návykov je jej veľká téma.

20 € na nákup