Zľava až 20 % na vybrané elektrické polohovateľné stoly a ergonomické balanční stoličky! Platí do 31. 3.

[přeskočit k obsahu]

Osteoartróza: príčiny, príznaky a ako jej predchádzať?

Ide o chronické kĺbové ochorenie, ktoré sa prejavuje degeneráciou chrupavky a kostí v kĺboch. Môže sa objaviť v akomkoľvek kĺbe v tele, ale najčastejšie postihuje takzvané nosné kĺby, ako sú napríklad bedrá, kolená či chrbtica. Nebezpečné je, že spočiatku sa toto ochorenie neprejavuje  žiadnou bolesťou... Aké sú príznaky osteoartrózy a ako sa lieči?


Čo je to osteoartróza?

Toto kĺbové ochorenie postihuje zhruba 15 % populácie, výskyt je častejší s pribúdajúcim vekom. Nad 75 rokov už sa s ňou stretne takmer každý druhý z nás. Celosvetovo pritom ide o najčastejšie ochorenie kĺbov.

Pri osteoartróze dochádza k deštrukcii kĺbovej chrupavky, ktorá tvorí plochu dotyku medzi kosťami, absorbuje nárazy a minimalizuje trenie. Stenčuje sa a eroduje. Neskôr vznikajú rôzne kostné výrastky na okrajových plochách a pridávajú sa aj zápalové zmeny. Samotné ubúdanie chrupavky nesprevádza bolesť, pretože v nej nie sú nervy. Bolestivé sú až neskoršie stavy, ktoré často bránia v plnohodnotnom pohybe.

Bolesť bránia v plnohodnotnom pohybe

 

Príčiny osteoartrózy

Osteoartrózu môžeme rozlišovať na primárnu a sekundárnu. V prípade primárnej nie je zrejmý spúšťací moment, prečo začína z chrupavky ubúdať. Pri sekundárnej sú zmeny na chrupavke v dôsledku vonkajších či vnútorných príčin.

Tými môžu byť:

  • Vek: Riziko vzniku osteoartrózy sa zvyšuje s vekom, pretože súvisí s degeneratívnymi zmenami v našom organizme.
  • Genetické faktory: Niektoré osoby môžu byť geneticky náchylnejšie na vznik osteoartrózy.
  • Nadmerná záťaž kĺbov: Kĺby, ktoré sú nadmerne zaťažované (napríklad v prípade športovcov alebo ľudí s nadváhou), sú vystavené vyššiemu riziku vzniku osteoartrózy. V poslednej dobe sa hovorí aj o zaťažovaní pri nesprávnom sedení.
  • Nedostatok pohybu: Dochádza nielen k oslabeniu chrupavky, ale aj svalov, ktoré majú kĺb stabilizovať.
  • Obezita: Vyššia záťaž na kĺby, ale aj zvýšená zápalovosť z dôvodu nadbytku tukového tkaniva.
  • Poranenie kĺbov: Osteoartróza môže vzniknúť aj po poranení kĺbov.
  • Metabolické a iné ochorenia: Osteoartróza môže byť dôsledkom aj iných ochorení, ako je dna, diabetes či reumatoídna artritída.
  • Osteoartróza sa objavuje pri oboch pohlaviach, niektoré typy však častejšie trápia ženy.
  • Vrodené vady (predovšetkým na bedrách).

Príznaky osteoartrózy

Môžu sa líšiť podľa toho, v akom kĺbe sa osteoartróza vyskytuje. Vo všeobecnosti sa však prejavuje bolesťou a obmedzenou pohyblivosťou kĺbov. Môže sa taktiež objaviť krívanie alebo stuhnutosť kĺbov po dlhom odpočinku či po prechladnutí. Bolestivé prejavy môžu mať spočiatku svoje špecifiká, to znamená, že sa bolesť objaví na začiatku pohybu a po rozhýbaní zmizne (tzv. štartovacia bolesť).

 

Medzi všeobecné príznaky osteoartrózy patria:

-        stuhnutosť kĺbov

-        začervenanie, kĺb môže byť na dotyk teplejší

-        bolesť pri námahe, v neskorších štádiách je kĺb bolestivý aj v pokoji, prípadne dokonca aj v noci

-        opuchy a deformácie kĺbu

-        obmedzenie pohyblivosti

Najčastejšie je osteoartrózou postihnutý bedrový kĺb, koleno, kĺby chrbtice či drobné kĺby na rukách. Zaujímavé je, že bolestivosť je veľmi individuálna. Štúdie ukazujú, že aj závažnejšie prípady môžu byť menej bolestivé, než tie ľahšie. Vnímanie bolesti je subjektívne, často môžu mať vplyv aj psychologické faktory.

Ako sa osteoartróza diagnostikuje?

Osteoartróza sa diagnostikuje pomocou ntgenového vyšetrenia, prípadne magnetickej rezonancie. Tá má tú výhodu, že dokáže objaviť aj veľmi skoré štádiá. Na mäkké súčasti kĺbov sa využíva aj sonografia (nedokáže ale preniknúť kosťou). Lekár podľa výsledkov zhodnotí, či sa objavujú deformácie kĺbu, prípadne v akom sú rozsahu.

V každom prípade je lepšie s návštevou doktora nečakať. Ak je osteoartróza v začiatkoch, dá sa zmierniť vhodným cvičením, kúpeľmi a podobne. V pokročilejších štádiách už cvičenie nemusí mať taký účinok.

Najčastejšie typy osteoartrózy

  1. Osteoartritída v kolene - gonartróza – najčastejší typ
  2. Osteoartróza v bedrovom kĺbe - koxartróza
  3. Osteoartróza v chrbtici – spondylóza
  4. Osteoartróza v ramene – omartróza
  5. Osteoartróza v rukách a prstoch (v prípade, že sú postihnuté kĺby prstov, nazývame ju Heberdenova artróza, ak je prítomná v stredných kĺboch prstov – Bouchardova artróza, objavuje sa ale aj artróza palca)

 

Liečba osteoartrózy

Samotný liek na osteoartrózu sa lekárom zatiaľ nepodarilo objaviť. Liečba závisí na závažnosti ochorenia a môže zahŕňať rôzne prístupy, akými sú napríklad liečba pomocou liekov (antireumatiká, analgetiká, kortikoidy), fyzioterapia, masáže, ultrazvuková terapia, tejpovanie, cvičenie, prípadne chirurgický zákrok (v prípade pokročilých prípadov náhrada celého kĺbu).

V niektorých prípadoch sa odporúča použitie oporných pomôcok (palice, vložky do topánok). Zaujímavé výsledky – predovšetkým so zameraním na zmiernenie bolesti – vykazuje aj akupunktúra. Veľký vplyv na priebeh osteoartrózy má životný štýl. Preto je odporúčaný pohyb, zníženie hmotnosti aj vyvážený jedálniček. Jednou z možností, ako do svojho života zakomponovať viac pohybu, je samozrejme aj polohovací stôl, kde môžete striedať prácu postojačky a posediačky. Doktori sa zhodujú v tom, že pri liečbe osteoartrózy je najdôležitejšia spolupráca pacienta.

Prevencia: Aký pohyb je pri osteoartróze vhodný?

Prevencia má v prípade osteoartrózy nezastupiteľné miesto. Do svojho denného plánu zaraďte vhodný pohyb. V prípade tohto kĺbového ochorenia je to napríklad cyklistika, plávanie, aqua aerobik, chôdza či nordic walking. Naopak sa vyhnite takému pohybu, ktorý kĺby zaťažuje: beh, skákanie, prípadne vysokohorská turistika.

Množstvo pacientov s osteoartrózou si myslí, že musí svoje kĺby šetriť, to však neznamená, že musia úplne obmedziť pohyb. V tom prípade je chrupavka ešte menej vyživovaná a zvyšuje sa riziko obezity.

Výškovo nastaviteľný stol

Osteoartróza a sedavé zamestnanie

V prípade, že máte sedavé zamestnanie a pri počítači presedíte niekoľko hodín denne, venujte čas výberu ergonomickej stoličky, ale aj výškovo nastaviteľného stola. Ten umožňuje znižovať zaťaženie chrbtice a ostatných kĺbov, ktorým nerobí dlhé sedenie dobre. Skúste sa riadiť pravidlom: 40 minút za hodinu dynamicky sedíte, 15 minút pracujete postojačky a 5 minút aktívne chodíte.

Ďalšie tipy, ako zmierniť príznaky osteoporózy

Štúdie ukazujú, že na symptómy osteoporózy má vplyv aj naše duševné zdravie. Nájdite si preto chvíľku na meditáciu, jógu, prípadne svoje obľúbené relaxačné hobby. Skvelým tipom môžu byť kúpele a pobyt vo wellnesse.

Rovnako dôležitá je aj strava. Myslite na pokrytie dennej spotreby vápnika, vhodné sú aj potraviny bohaté na omega 3 mastné kyseliny.

Teplo a chlad. V prípade, že sa objaví v kĺbe zápal, môžu pomôcť ľadové zábaly. Keď je naopak kĺb v pokoji, urobí mu dobre teplo.

Prečo osteoartróza nie je osteoartritída?

V niektorých článkoch môžete natrafiť na pojem osteoartritída. Nie je to však to isté, čo osteoartróza. Artritída totiž označuje zápal kĺbov, ten však v prípade osteoartrózy nemusí byť vždy prítomný a vzniká často až druhotne. Zápal kĺbov sa naopak objavuje napríklad v prípade reumatoídnej artritídy alebo psoriatickej artritídy.

Autorka: Mgr. Markéta Veselá

Zdroj fotografií: Canva.com

Mgr. Markéta Veselá, Ph.D.
Mgr. Markéta Veselá, Ph.D.

Jej životnú cestu vždy určovala láska k literatúre a písaniu. Vyštudovala Bohemistiku a Dejiny českej novšej literatúry. Následne sa vydala na dráhu redaktorky, už desať rokov píše články, príbehy, rozprávky a iné texty všetkého druhu. Voľný čas rada trávi so štetcom v ruke. Téma polohovateľných stolov ju zaujalo preto, že pri tvorbe slovom, ale aj farbou je niekedy potrebné sa poriadne roztiahnuť.

Mapa miest, kde môžete naše stoly vyskúšať100% zákazníkov nás odporúčá GDPR ochrana osobných údajov Vraciame prírode to, čo si berieme

Kde môžete produkty Liftor vyskúšať?

Potrebujete poradiť s výberom?
info@liftor.sk
+421 944 760 197

© 2023 Liftor s.r.o., provozovna: Šlovická 1360, 33441 Dobřany
sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň, IČ: 08632197

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.