[přeskočit k obsahu]

Mozog v kondícii – posilňujte svoj mozog rovnako ako svaly

Starostlivosť o zdravý mozog je trendom poslednej doby. Funkčný mozog potrebuje rovnakú starostlivosť ako funkčné svaly – predovšetkým tréning a opakovanú záťaž. S rastúcimi číslami pacientov postihnutých Alzeheimerovou chorobou sa stáva starostlivosť o zdravý mozog stále väčšou témou západnej spoločnosti. Ukazuje sa totiž, že správna starostlivosť o mozog dokáže degeneratívnym procesom zabrániť alebo ich aspoň znateľne oddialiť.


Mozog ako sval

Trénovanie mozgu je založené na vedeckom poznatku o neuroplasticite mozgu. Podľa vedcov sa mozog môže počas života zlepšovať a zväčšovať, prepojenia medzi neurónmi sa môžu obnovovať, prehlbovať aj vytvárať nové. Keď mozog opakovane zaťažujete a trénujete, udržíte jeho výkon alebo ho dokonca zväčšíte. Predovšetkým u dospelých a starších ľudí je cvičenie mozgu dôležité, pretože s rastúcim vekom sa prekrvenie mozgu zhoršuje. Vďaka cieleným cvičeniam je možné mozog aktivovať a zlepšiť jeho zdravie.

Cvičenie mozgu môže mať rôzne podoby. Na internete nájdete online hry alebo aplikácie, ktoré sú zamerané priamo na mozgový jogging. Využiť sa dá sudoku, krížovky, logické hry, hľadanie rozdielov na obrázkoch. Alebo sa môžete naučiť báseň. Ako mozgová posilňovňa fungujú aj stolné alebo kartové hry, ale je potrebné ich striedať, pretože keď sa mozog hru naučí, dostane sa do stereotypu a začne lenivieť. Je to zase rovnaké ako pri svaloch – záťaž musí byť pestrá a mala by vás dostať z vašej komfortnej zóny.

 

Sudoku

 

Cesty k správnemu fungovaniu mozgu

Správne fungovanie mozgu ale nezaistí iba jeho priame cvičenie. Podľa vedeckých štúdií môžete ovplyvniť zdravie mozgu aj zábavnými a príjemnými činnosťami. Nemusíte iba sedieť s ceruzkou nad krížovkou alebo hrať donekonečna Človeče nehnevaj sa. Ponuka pre mozgový jogging je oveľa pestrejšia.

 

Nájdite si koníčka, ktorý vás teší

Môže to byť čokoľvek - ak radi varíte, varte s radosťou ďalej. Prihláste sa na kurz spoločenského tanca, pretože po tom už dlho túžite. Vrhnite sa zase do čítania a urobte si naň čas. Cestujte. Vytiahnite zaprášený šijací stroj a ušite si nový obrus.

Záleží iba na vás, akú záľubu si vymyslíte. Dôležité je, aby zostala zábavou a časom sa nepremenila na nudnú povinnosť. K dobrej kondícii mozgu hobby prispieva iba v prípade, že vás skutočne baví a teší. Pokiaľ si nájdete nového koníčka, prospejete svojmu mozgu dvojnásobne – budete robiť to, čo vás baví a pritom sa budete učiť.

Štúdie tiež ukazujú, že je dobré robiť svoju obľúbenú aktivitu s inými ľuďmi. Pokiaľ teda nie ste úplný introvert, vyberte si niečo, pri čom sa môžete baviť s ostatnými ľuďmi.

Nordic walking

Hýbte sa – mozog a svaly sú prepojené

Podľa vedeckých záverov pomáha dostatočný pohyb predchádzať demencii. Pravidelný pohyb tiež zlepšuje prekrvenie mozgu a udržuje ho aktívny. Zamyslite sa nad tým, či sa v bežnom pracovnom dni dostatočne hýbete. Nemohli by ste ísť do práce na bicykli alebo pešo? A schody v dome môžete tiež vyjsť po svojich. Naozaj musíte ísť na nákup autom? Dohodnite sa s kamarátom a choďte na pravidelné prechádzky.

Existujú aplikácie, ktoré vás upozornia, že veľmi dlho sedíte. Urobte si pár minút pauzu a trochu sa pretiahnite. V kancelárii si môžete zaobstarať polohovací stôl, pri ktorom môžete časť pracovného času stáť. Je to lepšie ako neustále sedenie a pomôže to udržať váš mozog výkonnejšie a aktívnejšie.

 

Dostatočne spite – odpočinok je rovnako dôležitý ako práca

Mozog si v noci potrebuje oddýchnuť po celom dni, keď pracoval a prijímal informácie. Aby ich mohol správne utriediť, doprajte mu neprerušovaný spánok. Neprerušovaný spánok by mal trvať aspoň sedem hodín. Pokiaľ ste ale zo spánku rušení, opravné procesy v mozgu neprebehnú. To sa potom negatívne prejavuje na vašej pamäti, pozornosti aj nálade. Existujú dôkazy o tom, že dlhodobý nedostatok spánku sa podieľa na rozvoji demencie. Ak máte so spánkom problémy, snažte sa ich vyriešiť. Bez kvalitného odpočinku mozog správne fungovať nemôže.

 

Jedzte dobre – stredomorská strava pre zdravý mozog

Mozgu prospieva výživa, ktorá je blízka stredomorskému spôsobu stravovania. Jedlo neživí iba vaše telo, ale aj váš mozog. Tento spôsob stravovania dokáže zabrániť zvýšenému krvnému tlaku a tiež diabetu, tie sú rizikovými faktormi demencie. Hlavné zložky stredomorskej diéty sú:

 

  • Zelenina
  • Ovocie
  • Ryby
  • Olivový olej
  • Celé zrná
  • Orechy

 

Na jedlo je dobré dopriať si čas a venovať sa iba jemu. Nezabudnite na dostatok vody.

So zdravou stravou súvisia aj ďalšie odporúčania, ktorým je vynechanie fajčenia, obmedzenie cukru, iba príležitostné pitie alkoholu a striedme jedenie. Prejedanie vášmu mozgu ani telu nič dobré neprinesie.

Zdroj fotiek: Canva.com

Mgr. Martina Plátová
Mgr. Martina Plátová

Číta. Píše. Číta o písaní, píše o čítaní. Ale aj o iných veciach. Ukulele trénuje jej trpezlivosť a vytrvalosť. Joga pomáha pochopiť, že je dobré rešpektovať potreby tela. Ako žiť v civilizovanom svete a obmedziť vplyv nezdravých civilizačných návykov je jej veľká téma.

Potrebujete poradiť s výberom?

info@liftor.sk

+420 739 556 148

© 2022 Liftor s.r.o., provozovna: Šlovická 1360, 33441 Dobřany
sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň, IČ: 08632197

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.