Objednávky s doručením do Vianoc prijímame do 15.12.2021.

[přeskočit k obsahu]

Pracovný stres: Ako sa mu vyhnúť na homeoffice


Posledný rok bol náročnejší ako roky pred ním. Okrem klasického pracovného stresu sa pridal aj strach o zdravie a lockdown. Aj keď by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že homeoffice, na ktorý sme museli nastúpiť, bude pokojnejším pracovným obdobím, opak bol pravdou. Doma sa na nás okrem práce totiž sypú aj „bežné denné problémy“. Ako si zorganizovať čas a ako pracovať efektívne a bez stresu?

Mnohí z nás možno pred rokom zajasali, keď im ich zamestnávateľ odporučil prácu z domova, pretože právom zavládol u väčšiny pocit, že lepšie zladí pracovný a osobný život. Práca v kancelárii alebo v openspace býva psychicky náročná, hlavne s ohľadom na sústredenie sa na prácu. Alebo aspoň taký sme mali pocit. Doma však môžu hroziť ďalšie problémy, vrátane rýchlejšieho syndrómu vyhorenia. Ako to?

 

Mám voľno, alebo nie?

To je otázka. Pri práci z domu sa veľmi ľahko vytrácajú časové, priestorové a mentálne hranice pracovného a voľného času. Do bežných pracovných úloh sa nám začnú vkrádať drobné požiadavky detí, umývanie riadu, sledovanie sociálnych sietí alebo nových správ, hranie hier, únava, spánok po obede alebo stres z neznámych situácií (často u otcov, ktorí zrazu musia pracovať v domácnosti s malými deťmi) . Nastáva tak doba, kedy sme neustále on-line, pracujeme po nociach a bez kvalitných prestávok. Domov tak prestáva byť miestom, kde odpočívame a radujeme sa spoločne s ďalšími členmi rodiny. Nie je tak divu, že sme oveľa viac v strese, hrozia nám zdravotné problémy alebo syndróm vyhorenia. Ako tomu zabrániť?

 

Doma ako v práci

Prestaňte byť nonstop online. Aj doma dodržujte stanovenú pracovnú dobu. Vytvorte si pracovný rozvrh, ktorý budete dodržiavať, aby si vo voľnom čase stihol mozog oddýchnuť a telo regenerovať. Vytvorte si denné to do listy, zapíšte si časové rozmedzie, stanovte si čas na organizačné činnosti ako je čítanie emailov alebo komunikácia s klientmi a robte si pravidelné pauzy.

 

Hlavné je sa prezliecť

Tiež ste sa doma nachytali v pyžame ešte o druhej popoludní? Homeoffice je priamo lákadlom chodiť neskoro spať, neskoro vstávať a neprezliekať sa z pyžama. Pomyslenú hranicu práce a domova vytvoríte tak, že vyzlečiete pyžamo alebo tepláky a oblečiete sa tak, ako by ste išli do kancelárie.

 

Pracovný kútik len pre vás

Počítač na kolenách pri sedení na gauči, pracovné hovory z postele...to je síce na chvíľu fajn, ale z dlhodobého hľadiska strácate pojem o tom, kedy pracujete, kedy sa bavíte a kedy už vlastne máte voľno. Domácou kanceláriou sa vyrieši hneď niekoľko problémov – bolesť chrbta, pokoj a súkromie pre prácu, nižšia produktivita a strata hraníc voľného času. Základom domácej kancelárie (alebo pracovného kútika) by mal byť dobrý a výškovo nastaviteľný stôl, ktorý zabráni bolestiam chrbta a pohodlná stolička.

 

 

Využite pomoc zvonku

Doma skončila väčšinou celá rodina. Je to pre mnohých členov rodiny nová situácia, pretože zvládnuť online výuku a homeoffice v jednom byte sa zdá na prvý pohľad až nemysliteľné. Podeľte sa preto s ostatnými členmi rodiny o „domáce povinnosti“. Čaká vás ako mamičku dôležitý call? Potom poproste manžela, aby deti zabavil. Nenechávajte všetko len na svojich pleciach. U viacerých ľudí, ktorí pracujú z jedného bytu, je vždy dôležitá spolupráca a kooperácia. Skúste si pracovné rozvrhy každé ráno prejsť spoločne, aby ste vedeli, kedy je potrebné podať druhému pomocnú ruku.

 

Vypnite sociálne siete

Možno to ani nevidíte - ale doma oveľa častejšie pri práci zabrúsime na FB alebo Instagram. Len mrknem, hovoríte. Z mrknutia je potom pokojne aj hodinka surfovania. A čo taký Netflix? Uf! Na stanovený pracovný čas všetky tieto vymoženosti vypnite. Nebudete tak mať večer výčitky z toho, že ste nestihli všetko urobiť iba kvôli novým dielom obľúbeného seriálu alebo kvôli prechádzaniu stories priateľov.

 

Nezabúdajte na odpočinok

Hneď ako skončí pracovný čas, nemilosrdne vypnite počítač a nereagujte na pracovné mejly ani v mobile. Naopak sa bežte prejsť, zacvičte si, prejdite sa na bicykli. Aktívny odpočinok pokojne obohaťte o čítaní knihy, sledovaní filmu či hraní doskových hier. Leňošenie je totiž tiež potrebné. Hlavne na homeoffice.

 

Naučte sa hovoriť NIE

Akoby sa zdalo, že vaši kolegovia majú pocit, že doma máte viac priestoru na to, plniť ich požiadavky navyše. A vy zase možno máte pocit, že musíte urobiť všetko, čo od vás nadriadení chcú, okamžite. Inak by to vyzeralo, že sa „flákate“. Je to skutočne len pocit. Pokiaľ nejde o niečo akútne, máte právo pracovať podľa stanoveného pracovného rozvrhu a "to do" listu, máte právo na to po pracovnej dobe vypnúť počítač a máte právo povedať: "Nie, dnes už to nestihnem!".

Zdroj foto: Canva, Liftor

Potrebujete poradiť s výberom?

info@liftor.sk

+420 739 556 148

Stoly
Galéria
Referencie
FAQ
Kontakt
Zostaviť stôl
Blog

© 2021 Liftor s.r.o.

provozovna: Republikánská 1179/47 312 00 Plzeň 4-Lobzy
sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň

IČ: 08632197

Sledujte nás

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.