Liftor Glass s USB portami a vstavaným šuplíkom teraz o 4.000 Kč lacnejšie. Iba 329 EUR!

[přeskočit k obsahu]

5 tipov, ako sa lepšie sústrediť pri práci na počítači

Lepšie sa sústrediť na prácu - to sa ľahko povie, ale ako na to? Poradíme vám, ako zvýšiť koncentráciu pri práci na počítači, a ešte niečo naviac. Zistíte, že to nie je taká veda.


1. Nenechajte sa rozptyľovať

Každý sme iný: niekto potrebuje na sústredenie úplné ticho, inému vyhovuje napríklad hudba na pozadí. V domácej kancelárii si svoje ideálne podmienky vytvoríte ľahšie. Pokiaľ ale zdieľate pracovisko s ďalšími ľuďmi, môže to byť zložitejšie. Našťastie existujú slúchadlá, ktoré pomôžu utvoriť si súkromnú bublinu s podmienkami, aké vám vyhovujú. Aj keď počítače umožňujú pracovať efektívnejšie a sústredenejšie, zároveň vás ale môžu vyrušovať upozorneniami na e-maily, správami zo sociálnych sietí atď. Ale viete, že Windows 10 obsahuje Pomocníka pre lepšie sústredenie? V ňom si môžete nastaviť dobu, kedy vám počítač nebude zobrazovať žiadne upozornenia, ktoré by vás rozptyľovali. Akonáhle stanovená doba skončí, ukáže vám súhrn všetkého, na čo vás chcel počas nej upozorniť.

 

2. Správnym sedením proti únave

Dlhé sedenie pri počítači je únavné a znižuje koncentráciu. Vhodnou výškou stoličky presne podľa svojej postavy a správnou pozíciou rúk a hlavy tomu však predídete. Nastavte si sedadlo stoličky alebo kresla tak vysoko, aby vaše chodidlá spočívali celou plochou na podlahe a kolená zvierali pravý uhol. Ruky položte dlaňami na stôl s lakťami ohnutými v pravom uhle, aby predlaktia ležali celou dĺžkou na stole. Monitor umiestnite tak, aby ste jeho hornú hranu mali priamo pred očami. Pokiaľ sedíte za bežným kancelárskym stolom, môže byť komplikované nastaviť stoličku do optimálnej výšky. Buď máte v správnej polohe nohy, alebo ruky. Skúste hýbať stolom. Ešte lepšie je ale striedať polohu posediačky s prácou postojačky a občasným pretiahnutím. S výškovo nastaviteľným stolom to zvládnete jednoducho. Znížite tým únavu a budete sa lepšie a dlhšie sústrediť. V neposlednom rade tým zabránite zdravotným problémom zo sedavého zamestnania, ako sú bolesti chrbta, krčnej chrbtice alebo kĺbov a šliach na rukách.

 

Bolest chrbtice

 

3. Uľavte očiam

Unavené oči odvádzajú pozornosť od pracovných úloh. Pritom práve práca na počítači zrak veľmi zaťažuje. Zaistite dobré osvetlenie pracovnej plochy stolnou lampou, pretože sústredené svetlo zlepší vašu koncentráciu. Pomôcť môže aj nastavenie monitora, predovšetkým jasu a kontrastu zobrazenia. Jas nastavte na nižšiu hodnotu, kontrast naopak na vyššiu – čierny text na bielom pozadí je ideálnou kombináciou. Na monitore si môžete upraviť aj farebnú teplotu. Hrá dôležitú úlohu, pretože nižšia teplota obmedzuje množstvo modrej zložky svetla, ktoré nepriaznivo pôsobí na oči. V neposlednom rade zvážte použitie špeciálnych okuliarov pri práci na počítači, ktoré znížia zrakovú únavu a pomôžu udržať koncentráciu.

 

4. Usporiadanie pracoviska

Pokiaľ môžete ovplyvniť umiestnenie svojho stola, teda v samostatnej kancelárii alebo doma, postavte ho tak, aby ste nesedeli chrbtom k dverám. Podvedome to v človeku vyvoláva pocit ohrozenia, čo narúša sústredenie. Stôl by mal stáť tak, aby naňho dopadalo svetlo oknom, ale neoslňovalo vás. Tiež monitor počítača vás nemá ožarovať natoľko, že nebudete dobre vidieť zobrazený obsah. Dajte si k ruke všetko, čo potrebujete na prácu, rovnako ako hrnček s kávou alebo pohár vody, telefón či dokumenty, ktoré pri práci používate.

 

Usporiadanie pracoviska

 

5. Pravidelné prestávky

Rozdelenie práce na rovnaké úseky s pravidelnými prestávkami vám pomôže nielen s koncentráciou, ale aj s vyhodnotením efektivity svojej práce a časovej náročnosti jednotlivých úsekov. Prakticky je táto problematika rozvinutá v metóde Pomodoro, teda paradajky. Jej autor používal kuchynskú minútku v tvare paradajky na rozdelenie úloh na rovnomerné úseky – 20 minút práce nasledovaných piatimi minútami prestávky. Po štyroch takýchto úsekoch čiže setoch nasleduje dlhšia prestávka na cca 30 minút. Prestávky využite na pretiahnutie, cvičenie alebo napríklad na desiatu, vyvarujte sa ale prezeraniu notifikácií zo sociálnych sietí, e-mailov či displejov vôbec. Predstavujú totiž rovnakú záťaž ako monitory, takže vaše sústredenie na ďalšiu prácu klesne. Na obed si zájdite radšej mimo kancelárie. Opustíte tak pracovné prostredie, čo vám umožní sa po návrate plne koncentrovať. Pravidelné prestávky je možné vďaka polohovacím stolom využiť na zmenu pracovnej pozície zo sedu do stoja. Takáto zmena je prospešná ako pre udržanie koncentrácie, tak aj pre zdravie. V stoji dokonca pracovali titáni literatúry, napr. Hemingway. Aj vy budete postojačky pracovať sústredenejšie, efektívnejšie a rýchlejšie.

 

Foto: Canva.com

Ondřej Mach
Ondřej Mach

Od mladosti sa venoval pohybu v adrenalínovej podobe - skákal s padákom, potápal sa, pestoval kultúru tela. Pracovne sa počas rokov presunul na prekladanie a tlmočenie, čo so sebou prinieslo obmedzenie aktívneho pohybu a dlhé hodiny pri klávesnici či v zasadačkách. Keďže ho zaujímajú technické inovácie aj najnovšie vychytávky, ktoré môžu zlepšiť kvalitu života, začal spolupracovať s firmou Liftor a vo svojich článkoch zisťuje, čo všetko sa dá zvládnuť s polohovateľnými stolmi.

Potrebujete poradiť s výberom?

info@liftor.sk

+420 739 556 148

© 2022 Liftor s.r.o., provozovna: Šlovická 1360, 33441 Dobřany
sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň, IČ: 08632197

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.