Posledná šanca! ❤️ Získajte zľavu až 20 % zľava na vybrané polohovacie stoly a ergonomické stoličky. Akcia platí do 29.2. alebo do vypredania zásob.

Dynamické sedenie: riešenie pre všetkých, ktorí denne presedia hodiny

Dlhodobé sednie – či už v kancelárii na poradách, pri práci na počítači alebo počas cesty autom – so sebou prináša množstvo negatívnych dopadov na naše zdravie. Trpí nielen chrbát, ale tiež napríklad vnútorné orgány. Sedenie v nemennej pozícii ovplyvňuje naše dýchanie a podieľa sa tak na zvýšenej únavnosti a strate kondície. Ako ale na to, keď proste sedieť v zamestnaní musíte? Vyskúšajte takzvané dynamické sedenie.


Sedieť áno, ale…

Aj napriek tomu, že sa ani odborníci často nezhodnú na tom, či je alebo nie je niektorá pozícia pri sedení tou vyslovene neprijateľnou a ako dlho môžeme bezpečne sedieť, môžeme s istotou povedať jediné. Najhoršie je dlhé sedenie v jednej nemennej pozícii. V prípade, že teda chcete aspoň zmierniť negatívne dopady sedenia na vaše zdravie, striedajte pozície aj spôsoby sedenia. Nemusíte hneď meniť pozíciu celého tela, niekedy stačí len posunúť ťažisko viac dopredu, oprieť si inak ruky, zmeniť náklon trupu, ramien alebo panvy. Kľúčom je rôznorodosť. Každá zmena medzi rôznymi polohami znamená pohyb a pohyb je to, čo nás pomáha chrániť pred bolesťou pohybového aparátu.

Na dosiahnutie väčšej dynamickosti môžete vyskúšať napríklad sedenie na veľkej lopte alebo niektorú zo špeciálnych stoličiek. Jemné pohyby lopty alebo špeciálnej balančnej stoličky vám nedovolia tak rýchlo upadnúť do nevhodného stereotypu a núta vaše svaly k zvýšenej aktivite aj počas sedenia. Výberu vhodnej veľkosti lopty a typu stoličky je však potrebné venovať dostatočnú pozornosť. Rovnako tak je dôležité správne si usporiadať pracovný priestor, aby sme si, aj keď nevedome, nebudovali nejakú asymetriu.

Balanční židle pro aktivní sezení

A čo tak vyskúšať prácu postojačky?

V prípade, že trávite v kancelárii šesť a viac hodín denne, položte si otázku, či musíte prácu vykonávať len posediačky. Možno vám to nikdy nenapadlo, ale veľká časť kancelárskej práce sa dá vykonávať aj postojačky. Pri státi môžete písať aj čítať na počítači aj na papieri. Potrebujete na to jediné – vhodný polohovací stôl.

Zmeňte stereotypy

  • Jazdíte za klientmi autom? Robte si pravidelné prestávky medzi jednotlivými stretnutiami, počas ktorých sa môžete pri aute zľahka pretiahnuť.
  • Prezentujete svoje služby a výrobky klientom? Vyskúšajte to postojačky. Budú vás lepšie vidieť aj počuť a váš chrbát vám bude vďačný.
  • Máte v práci pravidelné porady? Urobte zmenu a choďte všetci na prechádzku do najbližšieho parku. Nielenže uľavíte svojmu telu, ale čerstvý vzduch Vám okysličí mozog a možno prídu aj nové nápady.

Chodíte s kolegami alebo klientmi na pracovné obedy? Vezmite si piknikovú deku a aspoň raz si dajte obed vonku. Nebude to síce také formálne, ale vášmu zdraviu to len prospeje.

Pracovní procházka

Viac pohybu

Ak máte konzervatívnych kolegov alebo šéfa a piknik namiesto pracovního obedu by vám neprešiel, vyskúšajte aspoň zapracovať sami na sebe. Neseďte viac než 45 minút nepretržite, vkladajte do vášho dňa krátke pauzy, počas ktorých si môžete aj v kancelárii zacvičiť, zaraďte do svojho dňa rýchlu chôdzu a pravidelne športujte. V prípade, že vás už chrbát bolí, vyhľadajte fyzioterapeuta a riaďte sa jeho radami.

Autorka: Mgr. Veronika Kristková

Zdroj fotografií: Liftor.cz, Canva