Liftor Glass s USB portami a vstavaným šuplíkom teraz o 4.000 Kč lacnejšie. Iba 329 EUR!

[přeskočit k obsahu]

Liečba bolesti chrbta: Dôležité poznatky v boji proti boľavému chrbtu

Najmä tí, ktorých bolesť chrbta trápi častejšie, sa s bolesťou snažia bojovať za pomoci lekárov. Lenže ani doktori nedokážu v mnohých prípadoch pomôcť, predovšetkým vo chvíli, keď sa nepodarí nájsť príčinu bolesti. 


Nemusí to byť ani ich chyba, niektoré príčiny bolesti chrbta, ako je stres alebo nedostatok pohybu, sa totiž odhaľujú pomerne zložito, žiadne snímkovacie zariadenia im v týchto prípadoch nepomôžu. Tým vás ale rozhodne nechceme odradiť od návštevy špecialistu, prehliadka u skúseného lekára má zmysel a určite môže priniesť vytúžený výsledok v podobe zbavenia sa bolesti chrbta.

Aké sú príčiny bolesti chrbta? Aké je riziko dlhodobého užívania liekov proti bolesti? Dá sa bolesti chrbta nejako zbaviť, keď vám nedokážu pomôcť ani doktori? Odpovede nájdete v našom článku.

Príčiny bolesti chrbta

Vôbec najčastejšou príčinou bolesti chrbta je sedavý spôsob života. Napríklad ľudia, ktorí pracujú v kancelárii pri počítači, presedia zhruba 9 hodín denne, niekedy však ešte o niekoľko hodín viac. Mnohohodinové sedenie každý deň má za následok ochabovanie a skracovanie svalov, vznik svalových dysbalancií a zvyšuje riziko vyskočenia platničiek z dôvodu zvýšeného tlaku na medzistavcové platničky. Za bolesťou chrbta potom stojí najmä skrátenie flexora bedrového kĺbu, čím dôjde k predkloneniu panvy smerom dopredu, a tým pádom k napnutiu svalov okolo bedrovej chrbtice.

Čím viac sa zvyšuje napätie vo svaloch, tým väčšia je bolesť.

 

Negatívny vplyv dlhého každodenného sedenia a všeobecne nedostatku pohybu v životoch mnohých ľudí vzhľadom na vznik bolesti chrbta ešte zvyšuje stres. V stresových situáciách totiž dochádza k rôznym biochemickým procesom, pri ktorých sa oi zrýchľuje srdcový tep a dych a celkovo dochádza k vzniku napätia v tele vrátane svalov. K uvoľneniu tohto napätia prispieva pohyb, pri jeho nedostatku k tomu však nedôjde.

Ďalej spomenieme nadváhu, ktorou trpí stále vyššie percento celosvetovej populácie a problémom je najmä vo vyspelých krajinách. Nadváha, či dokonca obezita sa významne podieľa na preťažovaní chrbtice, čo sa prejavuje zlým držaním tela. Opäť sú v tomto prípade, rovnako ako pri sedení, viac zaťažované medzistavcové platničky a tiež kĺby či väzy a dochádza k ich zmenám. Výsledkom je opäť vznik napätia nielen v chrbtovom svalstve, výraznejšia nadváha negatívne ovplyvňuje funkciu celého pohybového aparátu.

Dôvodov bolesti chrbta však existuje ešte viac, v nasledujúcom zozname nájdete jej najčastejšie príčiny:

  • sedavý spôsob života
  • nedostatok pohybu
  • príliš náročná fyzická aktivita
  • zlé držanie tela
  • nadváha a obezita
  • nadmerný stres
  • prechladnutie
  • úraz
  • ploché nohy či vybočené chodidlá

 

Užívanie liekov proti bolesti

Ľudia si pri bolesti chrbta často pomáhajú užívaním liekov schopných tíšiť túto bolesť. Lieky však predstavujú iba krátkodobú úľavu a neriešia problém samotný. Je skrátka treba nezabudnúť na to, že bolesť je varovným signálom tela, ktorý upozorňuje na nejaký problém a je nutné začať riešiť príčinu daného problému, v tomto prípade bolesti chrbta. Pod pôsobením liekov, a predovšetkým pri ich pravidelnom užívaní, sa zvyšuje pravdepodobnosť, že príčinu problému riešiť nebudete, pretože ju vďaka liekom nebudete vnímať.

Lenže ak je vaším jediným krokom k náprave problému užívanie liekov proti bolesti a nevykonáte žiadne zmeny potrebné na nápravu, napríklad nezmeníte svoj životný štýl, obvykle sa po odznení účinku liekov bolesť chrbta vráti, a to často silnejšia ako predtým. Nie je to zase tak prekvapujúce – v prípade, že nejde len o krátkodobú bolesť v dôsledku mimoriadneho fyzického vyťaženia či prechladnutia, negatívne vplyvy, napríklad v podobe pretrvávajúceho vykonávania nevhodných činností, ako je dlhé sedenie, logicky ďalej zväčšujú veľkosť následkov.

Dlhodobé potláčanie bolesti chrbta spôsobené svalovým napätím pomocou liekov a neriešenie príčin problému môže viesť až k chronickej bolesti chrbta.

Cvičenie ako prevencia

 

Cvičenie ako prevencia aj liečba bolesti chrbta

Možno ste si to pri čítaní zoznamu príčin bolesti chrbta už všimli – často by sa dala príčina a následná bolesť odstrániť, alebo aspoň zmierniť zmenou životného štýlu. Pokiaľ je u vás príčinou bolesti chrbta sedavý spôsob života, a teda skrátenie flexora bedrového kĺbu a vznik svalových disbalancií, je potrebné sa zamerať na pravidelné preťahovanie najmä problémových partií a ideálne aj na celkové posilnenie stredu tela.

Odstrániť či zmierniť mnoho z vyššie spomínaných príčin bolesti chrbta teda pomôže pohyb, pravidelné cvičenie. Pohyb pomáha zrýchľovať metabolizmus, vďaka čomu môžete zhodiť prebytočné kilogramy, podieľa sa na znížení hladiny stresu, zvyšuje flexibilitu svalov, šliach, väzov, úponov a kĺbov a bonusom navyše je posilnenie imunity.

Majte však na pamäti, že aby sa naozaj prejavil prínos cvičenia, nestačí športovať dvakrát za mesiac. Nemusíte cvičiť úplne každý deň, ale kvalitný tréning niekoľkokrát týždenne by sa mal stať súčasťou vašej týždennej rutiny.

 

Športy, ktoré je dobré robiť, keď vás bolí chrbát

Existuje mnoho športov, ktoré je vhodné robiť, keď vás bolí chrbát. V nasledujúcom zozname nájdete športy, ktoré patria medzi najlepšie pre prevenciu a odstránenie bolesti chrbta. Každopádne nezabudnite na to, že u mnohých športov je zásadná správna technika ich vykonávania, inak by mohli váš stav naopak zhoršiť. Pokiaľ nemáte s nejakým športom skúsenosti, oplatí sa poradiť s niekým skúsenejším, najlepšie so skúseným trénerom, a aspoň prvé kroky absolvovať pod jeho vedením.

 

Sporty

 

Najlepšie športy na prevenciu a zbavenie sa bolesti chrbta:

  • plávanie
  • nordic walking (svižná chôdza s palicami)
  • jóga
  • cyklistika (pozor na správne nastavenie výšky sedla a riadidiel)
  • korčuľovanie na kolieskových aj ľadových korčuliach
  • tanec
  • lezenie
  • behanie (noste kvalitné topánky s dobrým tlmením; v prípade nadváhy voľte skôr nordic walking)
  • posilňovanie

 

Často kladené otázky k boľavému chrbtu

 

Pomôže mi masáž natrvalo odstrániť bolesť chrbta?

Klasická regeneračná masáž chrbta je procedúra fyzikálnej terapie, ktorá pomáha odstrániť či zmierniť bolesť chrbta pomocou pôsobenia tlaku a trenia o rôznej intenzite na telo. Masáž dokáže pomôcť najmä pri akútnej bolestí chrbta a je tak vhodné ju navštíviť predovšetkým po fyzicky náročnom výkone, napríklad po pretekoch alebo namáhavej práci. Pri dlhodobých problémoch s chrbtom z dôvodu zlej životosprávy alebo sedavého a stresového zamestnania však ide iba o krátkodobú úľavu od následkov problému, neodstraňuje jeho príčiny.

Ako urobím sedavú kancelársku prácu zdravšiu (menej nezdravú)?

Základom je ergonomické pracovisko zahŕňajúce ergonomickú stoličku s dostatočnými možnosťami nastavenia, aby sa dala prispôsobiť vašej postave, a usporiadaný, výškovo nastaviteľný stôl. Možnosť nastavenia výšky pracovnej dosky vám umožňuje sa pri práci postaviť, vďaka čomu dôjde k aktivácii svalov stredu tela a nôh.

Pokiaľ budete túto funkciu pravidelne využívať, výsledkom bude zmiernenie následkov dlhého sedenia. Tiež nezabudnite na dodržiavanie zásad správneho sedenia, najmä pri celodennej práci na počítači.

Ako mám predísť nadmernému stresu v náročnej práci?

Stresové situácie k niektorým zamestnaniam bohužiaľ patria a z rôznych dôvodov samozrejme nemusí byť najlepšie riešenie zamestnania zmeniť. Pomôcť môže napríklad lepšie plánovanie úloh, kedy si všetky úlohy zapíšete do kalendára a každý deň si necháte chvíľu na neplánované zdržania, ktoré zaručene prídu. Praktické je využívať online kalendár, ktorý umožňuje ľahké zadávanie úloh a ich presun.

Ďalej je dobré mať motiváciu, ktorá vás bude v hlave celý pracovný čas sprevádzať. Tešiť sa môžete napríklad na to, že sa hneď po pracovnom čase budete môcť venovať svojim záujmom, pôjdete večer do spoločnosti alebo budete tráviť čas s partnerom.

Čo ďalšie robiť proti bolesti chrbta?

Okrem odporúčaných športov, kompenzačných cvikov, preťahovania a obmedzenia zlého sedenia, venujte pozornosť výberu ortopedického matraca a kvalitnej obuvi. S tým vám pomôže fyzioterapeut alebo lekár, ktorý vás nasmeruje na príslušných špecialistov.

Text: Petr Krauz

Foto: Canva.com

Potrebujete poradiť s výberom?

info@liftor.sk

+420 739 556 148

© 2022 Liftor s.r.o., provozovna: Šlovická 1360, 33441 Dobřany
sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň, IČ: 08632197

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.