Liftor Glass s USB portami a vstavaným šuplíkom teraz o 4.000 Kč lacnejšie. Iba 329 EUR!

[přeskočit k obsahu]

Liečba ischias: 4 tipy proti bolesti, ktoré naozaj fungujú

Ischias alebo zápal sedacieho nervu dokáže pekne znepríjemniť život. Akonáhle sa u vás „usadí“, skomplikuje každodenný život na niekoľko dní, mnohokrát aj týždňov. Bolesť ischias sa prejavuje ako bodavá bolesť, ktorá sa šíri z dolnej časti chrbta cez zadok do nôh a niekedy vystreľuje aj do prstov na nohách. Väčšinou je táto bolesť spôsobená podráždením sedacieho nervu, ktorý je najdlhším nervom v tele a vedie od bedrovej chrbtice k chodidlám.


V čom spočíva funkcia sedacieho nervu?

Na jednej strane má dôležitú úlohu prenášať pokyny z mozgu do vašich nôh cez miechu v chrbtici. Na druhú stranu prenáša signály do miechy z vašich nôh. Laicky povedané, ischiatický nerv umožňuje vnímať pocity v nohách a dolnej polovici tela. Obzvlášť náchylní k bolestiam ischias sú ľudia, ktorí často bojujú s bolesťou v oblasti bedrovej chrbtice alebo majú túto časť chrbta z rôznych príčin preťaženú.

 

Viete, že?

Podľa niektorých štúdií zažije 60 – 90 % dospelých aspoň raz v živote bolesť v dolnej časti chrbta.

 

Rozdiel medzi bolesťou lumbago a ischias

Zatiaľ čo lumbago náhle spôsobuje silné, často jednostranné bolesti v oblasti bedrovej chrbtice a je sprevádzané dráždením miechových nervov, o „ischiase“ sa hovorí pri zápale sedacieho nervu. To je často spôsobené podráždením niektorého z 31 miechových nervov, ktoré sú zodpovedné okrem iného za zásobovanie oblasti nôh a zadku. Tvrdí sa, že bolesť ischias u 90 % pacientov ustúpi do cca troch mesiacov a niekedy úplne zmizne. To však vyžaduje, aby ste sa na zlepšení stavu aktívne podieľali. Naše tipy vám prezradia, na čo si dať pozor a ako môžete prispieť k rýchlemu uzdraveniu. Ale najskôr – poďme si povedať, aké sú najčastejšie príčiny a tiež príznaky ischiase.

 

Možné príčiny bolestí ischias

Na ischias nie je obvykle nazerané ako na nezávislý klinický obraz, ale skôr ako na vedľajší účinok alebo následok, ktorý môže byť spojený s rôznymi príčinami.

 

  • Prudké a neobvyklé pohyby (napríklad nesprávne ohýbanie, zdvíhanie), ktoré môžu viesť nielen k lumbago, ale aj k bolesti sedacieho nervu.
  • Vyskočená platnička (výhrez) alebo vydutá platnička (protrúzia), oboje je obvykle spôsobené nesprávnym namáhaním alebo nedostatkom pohybu. Tým sa posunú medzistavcové platničky, ktoré normálne sedia medzi jednotlivými stavcami. Pri posune tlačí na miechové nervy, pričom bolesť môže podľa intenzity tlaku vystreľovať aj do nohy až k prstom.
  • Degeneratívne zúženie miechového kanála (stenóza miechového kanála), ktoré stláča sedací nerv alebo miechové nervy. Najčastejším dôvodom je nadmerné svalové napätie v oblasti bedrovej chrbtice.
  • Artrotické ochorenia stavcových kĺbov (spondylartróza), ktoré sú vyvolané degeneratívnymi procesmi opotrebenia medzistavcovej platničky – väčšinou v dôsledku nadmerného napätia.
  • Spondyolistéza, kedy sa jednotlivé stavce posúvajú proti sebe a môžu priškripnúť nervové korene. Tomu nahráva nepriaznivé držanie tela, ako je dlhé sedenie v ohnutej polohe alebo časté preťažovanie chrbtice.
  • Tehotenstvo, pri ktorom dochádza k posunu ťažiska tela. To ďalej zaťažuje sedacie svaly, čo môže vyvolať bolesť ischias. Váha dieťaťa navyše tlačí do panvy a dráždi sedací nerv.
  • V zriedkavých prípadoch spinálny nádor, ktorý tlačí na miechové nervy a spôsobuje bolesť ischias.
  • Sedací nerv prebieha blízko, alebo niekedy dokonca cez, m. piriformis. Kvôli častému sedeniu je táto oblasť obvykle veľmi napätá (pyriformis syndróm) a môže tak dráždiť sedací nerv.
  • Za bolesťou ischias môžu byť aj iné príčiny, a preto je veľmi dôležitá včasná diagnostika lekárom.

 

Ako spoznáte ischias?

Bolesti ischias sa môžu líšiť v závažnosti a prejavovať sa rôznymi spôsobmi.

 

  • Trhavá bolesť chrbta, ktorá vyžaruje z dolnej časti chrbta (bedrová oblasť) do zadku a dolných končatín. Bolesť je obzvlášť horšia, keď si sadnete, ohnete sa, kýchate alebo kašlete.
  • V postihnutých oblastiach sa objavujú ďalšie príznaky paralýzy, necitlivosti, brnenia alebo pálenia.
  • Vaša pohyblivosť je výrazne obmedzená a ste menej fyzicky odolní.
  • Bolesť je sprevádzaná silným svalovým napätím.
  • Musíte bojovať s pretrvávajúcou bolesťou jednej polovice zadku.
  • Akonáhle natiahnete nohu alebo zdvihnete nohu, bolesť sa zhorší.

 

4 tipy, ktoré vám pomôžu zvládnuť bolesť ischias

Teraz už viete, čo ischias najčastejšie spôsobuje a ako túto bolesť spoznať a odlíšiť od iných príčin. Asi najpodstatnejšie pre vás však bude, ako ischias liečiť a čo proti tomuto problému pomáha. Ak už ischias trpíte, prvá vec, ktorú musíte urobiť, je zostať v pokoji. Majte na pamäti, že s trochou trpezlivosti a správnymi opatreniami bolesť veľmi pravdepodobne odznie. Ďalší stres a napätie môže bolesť ešte zhoršiť. Je tiež dôležité, aby ste reagovali hneď na prvé príznaky. Pokiaľ bolesť zostane neliečená po dlhšiu dobu, môže to viesť k tomu, že sa u vás vyvinie chronická bolesť.

 

Cvičenie

-        Cvičenie je nielen najúčinnejším prostriedkom na prevenciu chorôb, ale často aj na boj so samotnou bolesťou – najmä pokiaľ ide o ochorenie chrbtice. Pevné a pružné svaly pomáhajú chrbticu chrániť a zachovávať jej funkčnosť.

 

-        Pokoj na lôžku znižuje akútne príznaky. Ale z dlhodobého hľadiska len zbytočne odďaľuje proces hojenia a môže aj zhoršiť bolesť, pretože väzy a svaly ochabujú. Tie však majú dôležitú podpornú funkciu pre vašu chrbticu. Začnite jemnými pohybmi a pomaly pridávajte na intenzite. Je dôležité, aby ste si všímali signály svojho tela a nepreťažovali sa. V prípade potreby môže lekár predpísať aj lieky proti bolesti. K namáhavému cvičeniu by ste sa mali vrátiť až po tom, čo sa vaša bolesť výrazne zlepší.

 

-        Aj v práci by ste sa mali neustále hýbať! Doprajte si dostatok pohybových prestávok aj pri sedavom zamestnaní. S výškovo nastaviteľným stolom môžete pracovať striedavo posediačky a postojačky a uľaviť tak chrbtovým svalom. Zároveň si zaistíte lepšie držanie tela, pretože stôl môžete dokonale prispôsobiť svojej telesnej veľkosti. Zaistite tiež dynamické sedenie (tj. v pohybe) s pomocou ergonomickej kancelárskej stoličky.

 

Aplikujte tepelnú alebo chladovú terapiu

Nielen teplo, ale aj liečba chladom vám môže pomôcť vyliečiť bolesť ischias. Chladové terapie sú vhodné najmä pri počiatočných bolestiach, zatiaľ čo pri dlhotrvajúcich bolestiach obvykle dobre funguje teplo. Terapia chladom blokuje prenos bolesti a najlepšie funguje, keď si napríklad na postihnuté miesto priložíte gél alebo ľadový obklad s teplotou ideálne 10 až 15 stupňov. Pokiaľ sa má použiť čisto na úľavu od bolesti, stačí bolestivé miesto niekoľkokrát denne chladiť po dobu asi troch minút.

Tepelná terapia naopak stimuluje prietok krvi, čo uvoľňuje napäté svaly. Horúci kúpeľ s prísadou do kúpeľa s rozmarínom alebo levanduľou, termofor, vankúšik s čerešňovými kôstkami, hrejivé masti alebo asi 20 minút infračerveného žiarenia vám pomôže rýchlejšie sa zbaviť bolesti sedacieho nervu.

 

tepelná a chladová terapia

 

Masáž

Masáž pomáha nielen uvoľniť povrchové svaly na chrbte, ale môže taktiež uvoľniť svaly, ktoré priamo súvisia s vašou bolesťou ischias. Masáž stimuluje krvný obeh a tým urýchľuje hojenie. Vždy však hľadajte skúseného maséra, ideálne so zdravotným vzdelaním.

 

Akupunktúra

Každý, kto si myslí, že akupunktúra je snom bláznivých ezoterikov alebo hippies, sa jednoznačne mýli. Početné štúdie ukazujú, že akupunktúra môže veľmi dobre pomôcť zmierniť bolesť. Prikladaním tenkých ihiel na postihnuté miesta (tzv. akupresúrne body) je možné uvoľniť svalové kŕče a napätie v krížoch, ktoré sú priamo spojené so sedacím nervom.

 

Prajeme vám, nech vám naše rady pomôžu a ischias sa u vás stane „neznámym slovkom“.

Text: Pavla Maříková

Zdroj fotek: Canva

Potrebujete poradiť s výberom?

info@liftor.sk

+420 739 556 148

© 2022 Liftor s.r.o., provozovna: Šlovická 1360, 33441 Dobřany
sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň, IČ: 08632197

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.