Liftor Glass s USB portami a vstavaným šuplíkom teraz o 4.000 Kč lacnejšie. Iba 329 EUR!

[přeskočit k obsahu]

Bolesť svalov, kĺbov a šliach: ako na regeneráciu?

Raz za čas každého z nás bolia svaly, kĺby a šľachy. Obzvlášť po väčšom nárazovom výkone, vysokohorskej túre alebo po dlhšej pauze od cvičenia. Na druhej strane nás môžu bolesti zaskočiť aj po celodennom sedení bez pohybu. Pokiaľ takáto bolesť nastane, na pár dní nás môže vyradiť z prevádzky, obmedziť našu pohyblivosť v bežnom dennom živote.


V niektorých prípadoch si môžeme celkom dobre uľaviť sami, niekedy už sa musíme obrátiť na odborníkov. Pomoc lekára určite vyhľadajte, pokiaľ bolesti predchádzal úraz, hoci nepatrný, alebo je kĺb a jeho okolie začervenané a opuchnuté, objavila sa veľká modrina a nemôžete s končatinou skoro vôbec pohnúť. Ak sú bolesti dlhodobé a po záťaži sa len zvýraznia, tiež radšej navštívte lekára, najlepšie neurológa alebo reumatológa. Príčinou môžu byť aj závažné ochorenia.

 

Prečo to vlastne bolí?

Pri vyššej alebo nárazovej aktivite dochádza k tzv. mikrotraumám - malým trhlinkám vo svaloch vzniknutým ich opakovaným sťahom. Tie sú potom príčinou potréningovej bolesti. Pozitívne je, že reparačné procesy – opravovanie týchto malých trhliniek – stoja za nárastom svalovej hmoty.

Za bolestí kĺbov po cvičení je s najväčšou pravdepodobnosťou ich preťaženie príliš veľkou záťažou, zlou technikou cvičenia alebo veľkými otrasmi napríklad pri opakovaných dopadoch na veľmi tvrdý povrch (typicky palubové športy). Než v lekárni začnete pátrať po prípravkoch na obnovu a regeneráciu kĺbových chrupaviek alebo než sa objednáte k ortopédovi, skúste najskôr zmeniť všetky tieto podmienky.

 bolesť svalov

 

Čo pomáha?

Akonáhle sa bolesť objaví, je potrebné nastaviť miernejší režim. Neznamená to však, že sa máte prestať hýbať úplne. Odporúča sa ľahký pohyb - prechádzka, rotoped, plávanie. Môžete zaradiť aj pasívne procedúry ako je vírivka alebo perličkový kúpeľ, sauna alebo para. V domácich podmienkach potom stačí teplá sprcha, prípadne ju môžete striedať s chladnejšou. Pozor na situáciu, keď sú svaly po námahe teplé a opuchnuté. Potom nie sú teplo a teplé procedúry tou správnou voľbou. Odporúča sa skôr chlad, či už vo forme lokálnej (obklady, zábaly na postihnuté miesto) alebo celkovej (kryokomora). Úľavu od bolestí vám môže poskytnúť aj masáž. Odporúčame obrátiť sa na skúseného maséra, ktorý bude poznať tie správne hmaty, ktorými vám uľaví. Pri domácej masáži môžete využiť nepreberné množstvo liečivých mastí a gélov.

Každý, kto už bolesť svalov, kĺbov a šliach po námahe zažil, má svoj osvedčený postup, niekomu viac vyhovuje sauna, niekomu jemná masáž, niekto nedá dopustiť na chladivý gél. Každý z nás je individuálny a jeho telo reaguje rôzne, nie je možné odporučiť jednotný postup. Vyskúšajte, čo najviac sadne práve vám.

 masáž

 

Lieky áno alebo nie?

Určite vám napadlo, či by nebolo možné bolesť potlačiť nejakým liekom. Samozrejme existujú liečivé prípravky, ktoré vás môžu zbaviť bolesti, ale ich použitie je viac než vhodné konzultovať s lekárom alebo aspoň s lekárnikom. Ide o riešenie úplne výnimočné a jednorazové. Rozhodne by ste nemali prehĺtať pilulky proti bolestiam pravidelne a už vôbec nie preto, aby ste mohli ísť ďalej športovať. Jediné, čo tak docielite, je nejaké väčšie zranenie. Ona tá bolesť, ktorú po tréningu občas cítite, má aj ochranný charakter. Varuje nás pred ďalším preťažovaním svalov a väčším zranením.

Autorka textu: Mgr. Veronika Kristková

Zdroj foto: Canva.com

Potrebujete poradiť s výberom?

info@liftor.sk

+420 739 556 148

© 2022 Liftor s.r.o., provozovna: Šlovická 1360, 33441 Dobřany
sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň, IČ: 08632197

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.